Καβάφη Ερωτικά

Της Ντίνας Κίτσου

 

   Πέρυσι συμπληρώθηκαν 70 χρόνια από το θάνατο του μεγάλου Αλεξανδρινού Ποιητή (1863- 1033), "που οι τόνοι του μοιάζουν σαν μια σύγχρονη ποιητική μεταφορά του ξηρού αρχαϊκού στυλ της αρχαίας ζωγραφικής των αγγείων" (Erwin Laaths, Παγκόσμιος Ιστορία της Λογοτεχνίας) γεγονός που τιμήθηκε με αρκετές ειδικές εκδόσεις. Ο επίσης Αλεξανδρινός Μανώλης Γιαλουράκης στην εισαγωγή των (πλέον δυσεύρετων) Απάντων (εκδόσεις Ωρόρα, σελ. 215, paperback) σημειώνει  γι αυτόν τον "Καραγκιόζη της Δημοτικής" (Ψυχάρης), "σοφό, ειρωνικό, ηδονιστή, γιομάτο μνήμη" (Νίκος Καζαντζάκης) και "εχθρό του μάταιου λυρισμού" ( Βάρναλης), πως πρόκειται για την μοναδική περίπτωση νεοέλληνα ποιητή, η υστεροφημία του οποίου αυξάνεται χρόνο με το χρόνο σε εθνικό και διεθνές επίπεδο (ο ίδιος ο  Καβάφης την περίμενε, μιας και δεν ήταν μετριόφρων, αλλά εξαιρετικά διορατικός. Πρόσφατα είδαμε μια προσεγμένη ανθολογία, μια ομολογουμένως πρωτότυπη ερωτική συλλογή και μια συλλογή με εκπληκτικούς στίχους - αποφθέγματα,  η μελέτη των οποίων αξίζει την προσοχή σας και με το παραπάνω.

 

 

 

AMORES, Ερωτικά ποιήματα του Καβάφη Ελληνικά και Λατινικά

Μετάφραση: Αγγελική Ηλιοπούλου

Σελ. 49, Εκδότης:  Ελληνικό Ιστορικό και Λογοτεχνικό Αρχείο (Ε.Λ.Ι.Α)

 

 

Αυτές οι ημέρες φαίνεται πως θεωρήθηκαν οι πλέον κατάλληλες για την κυκλοφορία μιας ομολογουμένως ξεχωριστής και πρωτότυπης έκδοσης : Τα Ερωτικά Ποιήματα του Καβάφη (AMORES), μια αληθινά πρωτότυπη ιδέα σε  εξαιρετική μετάφραση της νεαρής ποιήτριας και επιμελήτριας κειμένων Αγγελικής Ηλιοπούλου, που έγιναν γεγονός χάρη στην συμβολή του γνωστού Καβαφιστή Οδυσσέως Δημητρακόπουλου. Στον πρόλογο  τονίζεται η διαφορετικότητα του ποιητικού εγχειρήματος που στηρίζεται σε μια ιδιαιτερότητα της Λατινικής Γλώσσας, την Αφαίρεση. Τα δεκαπέντε ποιήματα παρατίθενται στα αριστερά στα ελληνικά και δεξιά στα λατινικά, όσο για το πίσω μέρος του βιβλίου δεν είναι παρά η μετάφραση του εξωφύλλου στα...ελληνικά! Πρόκειται για ένα βιβλίο που θα τέρψει τους πολυπληθείς λάτρεις του Καβάφη αλλά και θα μαγέψει όλους όσους θα ήθελαν ένα αληθινό διαμάντι στην ερωτική βιβλιοθήκη τους.

         

 

 

 

Κ.Π. ΚΑΒΑΦΗΣ - ΠΟΙΗΜΑΤΑ

Πρόλογος - Ανθολόγηση: Δημήτρης Δασκαλόπουλος  & Μαρία Στασινοπούλου

Εκδόσεις Μεταίχμιο, 2003, Σελ. 158

 

 

Ο στοχαστικός ποιητής που μελετά, κρίνει τα ανθρώπινα και προδικάζει το μέλλον ερμηνεύοντας τον κόσμο απασχολεί τους δυο συγγραφείς που στον πρόλογο πολύ σωστά επιμένουν ότι τα ποιήματα αυτής της μικρόσχημης έκδοσης δεν υπακούουν σε αξιολογικές αποτιμήσεις. Πρόκειται για προσωπικές επιλογές (που  επικροτούμε!) και οι οποίες δεν θα αφήσουν κανέναν ασυγκίνητο. Το να αποπειραθεί κανείς να ανθολογήσει τον περίπλοκο Καβάφη πρέπει να είναι μια ριψοκίνδυνη αλλά και ουσιώδης διαδικασία, μιας και πρόκειται για μια περίπτωση τόσο ιδιαίτερη που αξιολογείται διαφορετικά απ΄ τον καθένα (συμπεριλαμβανομένων βεβαίως και των κριτικών, των μελετητών και των φιλολόγων). Η παρούσα έκδοση γράφτηκε ως συνοδευτική του βιβλίου τους "Ο Βίος και το έργο του Κ.Π. Καβάφη" (εκδόσεις Μεταίχμιο).

 

-          Από τις εκδόσεις Μεταίχμιο κυκλοφορεί επίσης το βιβλίο "Κ.Π. Καβάφης, Δοκιμές

ερμηνευτικής προσέγγισης, σχόλια σε ποιητικά κείμενα" του Νικήτα Παρίση

 

 

 

                         

 

 

Κ.Π. ΚΑΒΑΦΗ - ΙΔΑΝΙΚΕΣ ΦΩΝΕΣ ΚΙ ΑΓΑΠΗΜΕΝΕΣ

Κυριάκος  Ντελόπουλος

 ΕΚΔΟΣΕΙΣ Ε.Λ.Ι.Α 1983 , Σελ. 40

  

"Η φαινομενική φιλοσοφία του είναι επιφανειακή και γεμάτη κοινοτυπίες" έγραφε ο Ηλίας Βουτιερίδης στην Ιστορία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας (Λογοτεχνικό Περιοδικό Παλμός, τεύχος 4ο , 1944).

Για το αντίθετο μας πείθει ο Κυριάκος Ντελόπουλος που στα τριάντα αποσπάσματα από ποιήματα του Αλεξανδρινού Ποιητή αυτής της κουκλίστικης έκδοσης, τεκμηριώνει στη συνείδηση του αναγνώστη αδιάσειστα στοιχεία της καβαφικής φιλοσοφίας. Πρόκειται για στίχους που απομνημονεύονται εύκολα (επειδή αποτελούν ίσως την ουσία, η οποία δεν είναι ποτέ περίπλοκη) και σοκάρουν με το επίκαιρο των θεμάτων τους και την πυκνότητα των νοημάτων τους. "Εις σε προστρέχω Τέχνη της Ποιήσεως, που κάπως ξέρεις από φάρμακα"...

 

              

Ντίνα Π. Κίτσου για το www.elogos.gr